Kitsune-tatoeages: oorsprong, betekenissen en soorten Japanse vossentatoeages

Peony is een getatoeëerde tattoo-enthousiasteling die ervan houdt om de geschiedenis en betekenissen van tattoos te bestuderen en te bespreken. Japanse thema’s zijn haar favoriet.

Japanse Kitsune-tatoeage

Een van de vele populaire mythische wezens van de Japanse legendes, de Japanse vos is een geliefd tattoo-icoon. Of het nu met een enkele staart of negen is, de Kitsune is vaak gehuld in een sfeer van mysterie. Deze mystieke vossengeest verschijnt als een yōkai (een overkoepelende term voor bovennatuurlijke wezens en demonen) in de Japanse overlevering, en ook als een hemels wezen dat wordt aanbeden in Shinto-heiligdommen.

Dus wacht – is de vossengeest eigenlijk goed of slecht? Laten we eens kijken naar de vele verschillende soorten Kitsune die je in je vossentattoo kunt opnemen.

Kitsune-tatoeage door Peter Lagergren

Kitsune-tatoeage door Peter Lagergren

kitsune-tatoeages-de-verschillende-soorten-van-japanese-vossengeesten-oorsprong-betekenissen-ideeën

Patrick Paul O'Neil

kitsune-tatoeages-de-verschillende-soorten-Japanse-vos-geesten-oorsprong-betekenissen-ideeën

Adam Kitamoto

Is de Kitsune goed of slecht??

Chinese en Japanse mythologie zijn vaak nauw verwant en met elkaar verweven. Je zult zien dat veel van de folklore rond kitsune hun oorsprong vindt in het oude China, met hun verhalen die doorsijpelen naar Japan en Korea.

Volgens de overleveringsverhalen kan de kitsune als goed of slecht worden ingedeeld; Zenko (善狐 = goede vossen) en Yako (野狐 = wilde vossen; inherent en niet-inherent slecht), beide zeer intelligente dierlijke geesten.

kitsune-tatoeages-de-verschillende-soorten-Japanse-vos-geesten-oorsprong-betekenissen-ideeën

Mariano Sanchez García

Zenko — Goede Kitsune

Zenko kitsune zijn goedaardige wezens, vaak nauw verbonden met Inari Okami, de God van de oogst.

“Goede” vossen kunnen ook beschermende verdedigers zijn, of hand in hand met mensen samenwerken als respect van twee kanten komt. Verhalen vertellen over zenko-vossen die zouden helpen huishoudens en hun eigendommen (zoals boerderijen of kraampjes) en andere waardevolle spullen te beschermen. Van sommigen werd zelfs gezegd dat ze onschuldige mensen te hulp kwamen die werden lastiggevallen door kwaadaardige vossen.

Yako — Bad Kitsune

Yako-vossen zijn eenzijdige, ondeugende bedriegers en soms wordt aangenomen dat ze kwaadaardige bedoelingen hebben. Het idioom “sluw als een vos” wordt gebruikt om een ​​persoon te beschrijven die zijn sluwheid en humor gebruikt – meestal op achterbakse manieren – om hun doelen te bereiken.

Wat dat betreft kan de Japanse vossengeest soms ook gezien worden als een charmante en ondeugende oplichter.

Hoe vijandig en destructief een yako kan zijn, verschilt echter sterk van de ene kitsune tot de andere. Sommige yako kitsune zullen hoogstens grappen en trucs uithalen met mensen met ‘onzuivere harten’ (zoals mensen die een groot gevoel van hebzucht, arrogantie, tirannie enz. vertonen). Met name om ze te vernederen voor een publiek – ongeacht hun sociale hiërarchie. Of het nu een nobele samoerai is of een gewone dorpeling, gemene mensen worden vaak uitgekozen om gestraft te worden voor hun slechte gedrag.

Andere gemene vossen zullen stelen of de rust in dorpen verstoren. Het is echter niet onder een wrede yako om illusies en dodelijke valstrikken te creëren met de bedoeling om te doden.

Kitsune Fox Guardians, de boodschappers van Inari

In het shintoïsme – een traditionele Japanse religie – zijn Myōbu (soms ook bekend als Byakko) witte vossen met een enkele, pluizige staart. Deze vossen zijn de hemelse bedienden van Inari Okami en beschermers van de Oinari-heiligdommen.

Inari Okami (ook Oinari) is een geslachtsloze (soms afgebeeld als mannelijk, vrouwelijk of zelfs als een collectieve groep goden, afhankelijk van de regio) godheid van granen, landbouw, thee, sake en vruchtbaarheid, waarvan vaak ten onrechte wordt gedacht dat het wordt weergegeven als een echte dierlijke godheid. Omdat er geen beeltenissen van Inari Okami zijn en de enige beelden die in de heiligdommen te zien zijn van vossen zijn, denken veel mensen dat Oinari een vos is terwijl de Myōbu eigenlijk zijn hemelse dienaar is.

Myōbu-beelden @ Toyokawa Inari-tempel, Aichi Prefecture, Japan

Myōbu-beelden @ Toyokawa Inari-tempel, Aichi Prefecture, Japan

net als de Foo Dogs (Imperial Guardian Lions), ze worden vaak gezien als stenen sculpturen die de tempel bewaken, met een rood slabbetje om hun nek gebonden. Rood wordt in de Shinto-religie geassocieerd met het verdrijven van ziekten en kwalen, evenals met het uitbannen van demonen.

Myōbu-beelden zijn meestal gesneden met (in hun mond of onder hun poot) een verscheidenheid aan voorwerpen:

  • Juweel: overvloed vertegenwoordigen — in rijkdom, gezondheid en geluk
  • Toets: naar de graanschuur/graanmagazijn
  • Rol: symboliseert de boodschap van God (Oinari), evenals kennis en wijsheid
  • Bal (Hoshi no tama; sterballen): de gloeiende magische bol van een kitsune; met zijn levenskracht – net als zijn “ziel”
  • Schoven van graan: om samen de vijf belangrijkste granen te vertegenwoordigen – kibi-gierst, awa-gierst, rijst, bonen en tarwe
  • Een vossenjong: om vruchtbaarheid te vertegenwoordigen

The Fox's Wedding in processie, met lantaarns die veranderen in kitsunebi or

The Fox’s Wedding in processie, met lantaarns die veranderen in kitsunebi or "vossenvuren".

Oorsprong van de Nine Tail Fox Tattoo

Met jaren van meditatie en spirituele training, zal een kitsune groeien in wijsheid en speciale vaardigheden naarmate ze ouder worden. Zodra een vos honderd jaar oud is, krijgt hij een extra staart, met elke eeuw groeit hij een extra staart. Hoe meer staarten een kitsune verwerft (waarvan negen het maximum is), hoe verlichter en krachtiger hij wordt, maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs een toename van mededogen. Het kan ook een machtig kwaad zijn.

Net zoals er goede en slechte vossengeesten zijn, kunnen vossen met negen staarten ofwel demonen zijn (九尾の妖狐; kyūbi no yōko) of goedhartige, bewuste wezens (九尾の狐; kyūbi no kitsune).

Na duizend jaar op sterfelijke aarde kunnen welwillende vossen met negen staarten opstijgen naar het hemelse hof. De vacht van een kitsune verandert geleidelijk van kleur wanneer hij meer van zijn staarten krijgt, van zijn originele vacht tot goud. En bij de laatste negende staart zal de welwillende zenko zijn gouden vacht laten transformeren in een zilverwitte kleur.

Volgens de legende is een van de negen staarten van een kyūbi no yōko zijn “hoofdstaart” en kan deze volledig overwinnen, daarom moet men om een ​​bevestigde moord te garanderen al zijn staarten afsnijden.

Magische vaardigheden van een negenstaartvos:

  • Zichzelf in iets veranderen, zoals reuzen of zelfs verschijnen als een maan aan de hemel.
  • Veranderen in menselijke vorm en terug naar hun oorspronkelijke uiterlijk.
  • Droomlandschappen betreden om mensen te manipuleren of te waarschuwen.
  • Alles horen en zien van heinde en verre, zolang ze hun zintuigen maar erop afstemmen.
  • Creëer grote illusies, zoals je laten denken dat je in een prachtig huis bent waar je heerlijk eten eet, terwijl je in werkelijkheid in een vervallen, verlaten huis zit en insecten eet.
  • Verdwijnen in de lucht.
  • Kitsunebi of ‘vossenvuren’ maken.

kitsune-tatoeages-de-verschillende-soorten-Japanse-vos-geesten-oorsprong-betekenissen-ideeën

シ キ ト リ

Kitsune-kleuren en betekenissen

Kitsune en negen staartvossen kunnen in een reeks kleuren worden getatoeëerd, sommige zijn gekleurd naar persoonlijke voorkeur, terwijl anderen er de voorkeur aan geven de traditionele betekenissen te volgen. De kleur van je vos-tatoeage kan laten zien dat het'is een goede of slechte vos.

Kitsune vachtkleurBetekenis

Roodachtig Bruin / Tan

Dit is de algemene kleur van vossengeesten vóór de leeftijd van honderd; ze kunnen zenko of yako zijn

zwart

Gezien als een goed voorteken; zenko

Goud

Gezien als een goed voorteken; ze kunnen zenko of yako zijn

Zilverachtig wit

Gezien als een goed voorteken; zenko

Verschillende gekleurde vossen:

Tamamo no Mae, de verleidster van de Fox Spirit

Als vruchtbare gedaanteverwisselaars staan ​​de kyūbi no yōko (boze vos met negen staarten) er vaak om bekend zichzelf te transformeren in mooie, elegante en intelligente vrouwen die heersers of machtige mannen zouden verleiden. Ze doen dit om te manipuleren, te controleren of te doden. Vaak de natie in totale terreur en chaos werpend.

Tamamo no Mae

Tamamo no Mae

Het beruchte verhaal van Tamamo no Mae zou afkomstig zijn van een enkele kyūbi no yōko, zoals verteld door Hokusai. Hieronder volgt een heel kort overzicht van hoe ze is geworden:

In het oude China was een mooie dame genaamd Daji bezeten door een duizend jaar oude vixen-geest. Ze betovert koning Zhou en veroorzaakte de ondergang van de dynastie. Daji werd geëxecuteerd, maar de geest van de vixen wist te ontsnappen naar het oude India.

Daar transformeert ze zichzelf in Lady Kayō en betovert ze koning Banzoku. Na vele doden te hebben veroorzaakt, bleek ze een kyūbi no yōko te zijn. Opnieuw moest ze terugvluchten naar het oude China.

Toen ze daar eenmaal was, bezat ze Bao Si en betoverde King You, waar ze naar verluidt een succesvolle invasie zou veroorzaken en werd verjaagd door het leger.

De kyūbi no yōko verscheen in Japan weer als Tamamo no Mae, die keizer Konoe charmeerde en hem ernstig ziek maakte. Haar ware identiteit werd uiteindelijk onthuld door een astroloog. De keizer beval vervolgens een moord op Tamamo no Mae, waar ze uiteindelijk werd gedood door twee zeer bekwame krijgers, Miuranosuke en Kazusanosuke.

Bij haar laatste laatste ademtocht veranderde ze in een vervloekte steen – Sessho-seki (dodende steen) die gifgas afgeeft en iedereen die te dichtbij komt doodt.

Miuranosuke en Kazusanosuke Versla de Negenstaartvos op Nasu Moor「三浦上総両介那須野九尾狐討取」

Miuranosuke en Kazusanosuke Versla de Negenstaartvos op Nasu Moor「三浦上総両介那須野九尾狐討取」

Museum voor Schone Kunsten, Boston

Ontwerpideeën voor Kitsune-tatoeages en hun betekenis

De meeste Japanse vos-tatoeages worden geleverd met andere bijbehorende symbolen, een regelmatig geziene zou een schedel zijn die over het hoofd van de kitsune wordt gedragen. Anderen zien een kitsune gekleed als een geisha, maar wat bedoelen ze eigenlijk??

  • Schedel (rond de kitsune): Geassocieerd met de dood en de onderwereld, vertegenwoordigt de schedel verandering – op een poëtische en figuurlijke manier – een deel van ons sterft om het nieuwe naar boven te halen. Net als een wedergeboorte. Het is ook nauw verbonden met het bovennatuurlijke en onverklaarbare.
  • Schedel (onder de kitsune): Wanneer de kitsune op een schedel staat (ook te zien met een poot erover), neemt hij een dominante houding aan. In dat opzicht kan worden gesuggereerd dat de dood en het onbekende niet te vrezen zijn.
  • Schedel (op het hoofd van kitsune): Wanneer een kitsune 100 jaar oud wordt, ontwikkelen ze het vermogen om in menselijke vorm te veranderen. Om dit te doen, heeft de kitsune echter een schedel of blad nodig om de transformatie te laten plaatsvinden. Als er een schedel op het hoofd van de kitsune wordt geplaatst, betekent dit ook dat uw vos minstens een eeuw aan wijsheid heeft.

Kitsune vormverandering door een blad of schedel op zijn kop te plaatsen. (Rechts: Blauwe kitsunebi - of vossenvuur - omringt de kitsune.)

Kitsune vormverandering door een blad of schedel op zijn kop te plaatsen. (Rechts: Blauwe kitsunebi – of vossenvuur – omringt de kitsune.)

  • Kitsune-masker: Net als het Hannya-masker hebben kitsune-maskers hun wortels in de traditionele Japanse podiumkunsten. Acteurs droegen voornamelijk kitsune-maskers bij optredens in Kyōgen (een komische pauze tussen Noh-acts). Deze tatoeage kan een persoon impliceren vol eigenzinnigheid, een beetje mysterieus en erg speels.
  • Kitsunebi: Letterlijk “vossenvuur”. Het zijn mysterieuze zwevende vlammen die worden geproduceerd door de adem van een kitsune of door met zijn staart te zwaaien. Ze kunnen mensen uit gevaar leiden of hen naar de ondergang lokken. Kitsunebi is ook te zien wanneer groepen kitsune samen zijn, bijvoorbeeld ter viering van de Fox’s Wedding of New Year’s Night.

Geisha (of maiko) met kitsune-masker.

Geisha (of maiko) met kitsune-masker.

Nicklas Westin

  • Geisha: Net als de mysterieuze en verleidelijke geisha, zijn de kitsune (vooral die met negen staarten) wijze, buitenaardse wezens van complexiteit. Een kitsune- en geisha-tatoeage (of een kitsune als een geisha) vertegenwoordigt een vrouw met verstand, die een sfeer van geheimzinnigheid heeft. Bij een man zou deze combinatie zijn voorkeur voor aantrekkelijke vrouwen met evenwicht kunnen vertegenwoordigen.
  • Mooie vrouw: Net als bij het verhaal van Tamamo no Mae, was de onderliggende eigenschap die de kyūbi no yōko in haar verschillende manifestaties had, haar diepe schoonheid. Het samenvoegen van een mooie vrouw met vossenstaarten of een kitsune zou betekenen dat we ons ervan bewust moeten zijn hoe schoonheid alleen een heel koninkrijk kan ruïneren, het is als zodanig een krachtig hulpmiddel op zich. Bij vrouwen kan deze beeldspraak het verlangen betekenen om zowel schoonheid te hebben als het intellect om het te gebruiken. Bij mannen kan het een “spelen met vuur”-mentaliteit uitbeelden of een bewuste herinnering eraan.
  • Tanuki: Tanuki zijn Japanse wasbeerhonden die ook magische wezens zijn in het Yokai-rijk. Van Tanuki en Kitsune wordt gezegd dat ze een gemeenschappelijke aartsvijand hebben: de hond. Tanuki worden echter meestal afgebeeld met magische impasses met kitsune, in plaats van vriendelijke allianties.
  • Namakubi (afgehakte hoofden): Namakubi heeft zijn wortels in het keizerlijke Japan, waar de hoofden van gevallen vijandelijke krijgers worden verzameld en gepresenteerd aan zegevierende leiders. Sommige tatoeages beelden vossengeesten uit met afgehakte hoofden stevig in hun kaken geklemd. Dit kan betekenen dat de kitsune fungeert als een talisman bij het verlossen van een van de “vijanden” in zijn of haar leven.

Tanuki en Kitsune tatoeage

Tanuki en Kitsune tatoeage

Jee Sayalero

Kitsune-tatoeagestijlen

Hoewel de Kitsune een Japanse Fox Spirit is, zijn we van mening dat deze niet in de Japanse irezumi-stijl hoeft te worden opgenomen. Het kan worden aangepast aan verschillende stijlen en esthetiek zonder zijn wortels te verliezen. Hieronder staan ​​enkele voorbeelden van prachtige Kitsune-tatoeages in de stijl van Americano, Realisme, en die nog steeds typisch oosters zijn.

Vragen & antwoorden

Vraag: Zou een tatoeage van een Zenko-kitsune hierboven en een Yako-kitsune hieronder correct zijn? in het kort ik'Ik probeer de dualiteit van goed en kwaad weer te geven, die twee helften van mijn leven vertegenwoordigt. En wie ik was tijdens elke helft.

Antwoord geven: Afhankelijk van je tattoo-plaatsing, zou je het zelfs een beetje naast elkaar kunnen doen — net zoals het taoïstische Yin Yang-symbool. Wat in feite dualiteit, passief/agressief, enz. betekent'niet "nauwkeurig" of "onnauwkeurig" manier om ze te positioneren, omdat het grotendeels afhangt van de scène die je creëert met combinaties van elementen, hun gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal. Hier'Een ander perspectief: je slechte kant is misschien niet helemaal negatief, want zonder dat zou er geen Zenko zijn, geen groei. Dus het doet er niet toe't hoeft alleen boven/onder te worden geplaatst. Ontdek dat!

Vraag: Welke kleur zou de magische bal in mijn kitsune-tatoeage hebben?'s mond gemeen als ik het in een blauwachtig wit kreeg?

Antwoord geven: Historisch gezien mochten alleen de hoogste overheidsfunctionarissen gewaden van bepaalde kleuren dragen. Blauw was een van de kleuren (andere zijn paars, oranje, geel, wit en zwart), het werd geassocieerd met welwillendheid in het sociale hiërarchische rangsysteem. Het hebben van een blauwachtige Hoshi no Tama geeft aan dat je kitsune een Zenko is. Bovendien wordt blauw in Japan als een gelukskleur beschouwd!

Vraag: Is het tegenstrijdig om een ​​Yako en een slang te combineren in een tattoo-ontwerp??

Antwoord geven: Het hangt af van hoe u de algemene betekenis van uw tattoo-stuk bedoelt. De betekenis van Japanse slangen (Hebi) tatoeages wordt hier besproken: https://tatring.com/tattoo-ideas-meanings/Japanese…

Het is vaak een verwijzing naar de Japanse Godin "Benzaiten", en gezien als een gelukssymbool van verandering, wedergeboorte en een overvloed aan geld!

Vraag: Kan een kitsune zowel Zenko als Yako . zijn?

Antwoord geven: Als het specifiek over de terminologie gaat: "Zenko" en "Yako", dan nee, ze kunnen niet door elkaar worden gebruikt/zijn directe tegenpolen. Voorbeeld: Een gelukkig mens is't verdrietig, een verdrietig persoon is dat niet'niet blij. Maar ja, een Yako kan met de jaren en volwassenheid evolueren tot een verlichte en welwillende Zenko ⁠— het is dan niet langer een Yako (en niet beide tegelijk). Zenko zal zeer zelden overgaan in een Yako.

© 2018 Pioenroos

Opmerkingen

Pioen (auteur) op 19 juni 2020:

@ Sofia – Bedankt, dat zijn goede vragen! l'Ik zal het artikel in het weekend bijwerken met meer informatie over kleuren en ontwerpelementen. Wat betreft het derde oog – er is geen't enige vermelding in historische teksten of traditionele Japanse folklore, dus het kan meer een "artiest's vertolking", in mijn onderzoek heb ik echter'Ik heb bepaalde informatie gevonden die misschien niet duidelijk is waarom sommige maskers of anime kitsune worden afgebeeld met een derde oog. Houd mijn bijgewerkte artikel in de gaten ;)!

Sofia op 16 juni 2020:

Hallo! Leuke informatie! Ik wilde weten over de kleuren en patronen die in de maskers worden gebruikt… sommige zijn blauw, sommige zijn opnieuw, sommige zijn goud, sommige hebben een derde oog, sommige hebben wolken…?

Daarnaast wilde ik vragen naar de betekenis van de bloemen die in sommige ontwerpen rond kitsune worden gebruikt

Dank u!!!

About the author