Kitsune -tatueringar: ursprung, betydelser och typer av japanska rävtatueringar

Peony är en tatuerad tatueringsentusiast som älskar att studera och diskutera tatueringshistoria och betydelser. Japanska teman är hennes favorit.

Japansk Kitsune -tatuering

En av de många populära mytiska varelserna i Japans legender, den japanska räven är en omtyckt tatueringsikon. Var det med en enda svans eller nio, Kitsune är ofta dold i en mystisk luft. Denna mystiska rävanda framträder som en yōkai (en paraplyterm för övernaturliga varelser och demoner) i japansk lore, och också som en himmelsk tillbedjan vid Shinto-helgedomar.

Så vänta – är rävandan faktiskt bra eller dåligt? Låt oss utforska de många olika sorters Kitsune du kan införliva i din rävertatuering.

Kitsune tatuering av Peter Lagergren

Kitsune tatuering av Peter Lagergren

kitsune-tatueringar-de-olika-typerna-japanska-räv-andar-ursprung-betydelser-idéer

Patrick Paul O'Neil

kitsune-tatueringar-de-olika-typerna-japanska-räv-andar-ursprung-betydelser-idéer

Adam Kitamoto

Är Kitsune bra eller ond?

Kinesisk och japansk mytologi är mycket ofta nära besläktade och sammanflätade. Du kommer att se att många av folklore som omger kitsune har sin början i det gamla Kina, med deras historier som sipprar ner till Japan och Korea.

Tales of tradition säger att kitsunen kan kategoriseras som antingen bra eller dåligt; Zenko (善 ​​狐 = goda rävar) och Yako (野狐 = vilda rävar; i sig och inte i sig självt dåliga), som båda är mycket intelligenta djurandar.

kitsune-tatueringar-de-olika-typerna-japanska-räv-andar-ursprung-betydelser-idéer

Mariano Sánchez García

Zenko – Bra Kitsune

Zenko kitsune är godmodiga varelser, ofta nära knutna till Inari Okami, skördens gud.

“Bra” rävar kan också vara skyddande försvarare eller arbeta hand i hand med människor när respekt går åt båda hållen. Berättelser berättar om zenko rävar som skulle hjälpa till att skydda hushållen och deras fastigheter (t.ex. gårdar eller bås) och andra värdesaker. Några sades till och med ha hjälpt oskyldiga människor som trakasserats av onda rävar.

Yako – Bad Kitsune

Yako-rävar är enstaka, busiga lurare och ibland tros de ha onda avsikter. Formspråket “lurig som en räv” används för att beskriva en person som använder sin list och sin skicklighet – vanligtvis på underhanded sätt – för att uppnå sina mål.

I det avseendet kan den japanska rävandan också ibland ses som en charmig och busig bedragare.

Hur fientlig och destruktiv en yako kan vara varierar dock mycket från en kitsune till den andra. En del yako -kitsune kommer som mest att spela upptåg och trick mot människor med “orena hjärtan” (som att människor uppvisar en stor känsla av girighet, arrogans, tyranni etc.). I synnerhet att förnedra dem inför en publik – oavsett deras sociala hierarki. Oavsett om det är en ädel samuraj eller en vanlig bybor, blir skurkaktiga människor ofta valda att straffas för sina onda beteenden.

Andra otäcka rävar kommer att stjäla eller störa freden i byar. Det ligger emellertid inte under en grym yako att skapa illusioner och dödliga infångningar med avsikt att döda.

Kitsune Fox Guardians, Inari’s budbärare

I shintoismen – en traditionell japansk religion – är Myōbu (ibland även känd som Byakko) vita rävar med en enda fluffig svans. Dessa rävar är Inari Okamis himmelska skötare och beskyddare av Oinari -helgedomarna.

Inari Okami (även Oinari) är en könslös (ibland avbildad som antingen man, kvinna eller till och med som en kollektiv gudargrupp beroende på region) gudom av spannmål, jordbruk, te, sake och fertilitet, som ofta felaktigt anses representeras som en verklig djurgud. Eftersom det inte finns några illustrationer av Inari Okami och de enda statyer som ses i helgedomarna är av rävar, tror många att Oinari är en räv när Myōbu faktiskt är dess himmelska skötare.

Myōbu -statyer @ Toyokawa Inari Temple, Aichi Prefecture, Japan

Myōbu -statyer @ Toyokawa Inari Temple, Aichi Prefecture, Japan

Precis som Foo Dogs (Imperial Guardian Lions), de ses ofta som stenskulpturer som vaktar templet, iklädda en röd haklapp knuten om halsen. Rött är förknippat med att fördriva sjukdomar och sjukdomar, samt förvisa demoner i Shinto -religionen.

Myōbu -statyer är vanligtvis snidade och håller (i munnen eller under tassen) en mängd olika föremål:

  • Juvel: att representera överflöd – i rikedom, hälsa och lycka
  • Nyckel: till spannmålsportarna/spannmålsförrådet
  • Skrolla: symboliserar Guds budskap (Oinari), liksom kunskap och visdom
  • Boll (Hoshi no tama; stjärnbollar): den glödande magiska orb i en kitsune; innehållande dess livskraft-ungefär som dess ”själ”
  • Kornskivor: att kollektivt representera de fem viktigaste kornen – kibi hirs, awå hirs, ris, bönor och vete
  • En rävunge: för att representera fertiliteten

Rävens bröllop i procession, med lyktor som förvandlas till kitsunebi eller

Rävens bröllop i procession, med lyktor som förvandlas till kitsunebi eller "rävbränder".

Ursprunget till Nine Tail Fox Tattoo

Med år efter år med meditation och andlig träning kommer en kitsune att växa i visdom och speciella förmågor när de åldras. När en räv når hundra år kommer den att växa en extra svans, för varje sekel växer den en extra svans. Ju fler svansar en kitsune förvärvar (med nio som max) desto mer upplyst och kraftfull blir den, men det behöver inte nödvändigtvis innebära en ökning av medkänsla. Det kan också vara ett kraftfullt ont.

I likhet med hur det finns goda och dåliga rävandar kan nio tailed rävar antingen vara demoner (九尾 の 妖狐; kyūbi no yōko) eller godhjärtade, känsliga varelser (九尾 の 狐; kyūbi no kitsune).

Efter tusen år på jordisk jord kan välvilliga nio stjärträvar stiga upp till det himmelska hovet. En kitsunes päls ändrar gradvis färg när den får mer av sina svansar, från sin ursprungliga päls till guld. Och vid den sista nionde svansen kommer välvilliga zenko att få sin gyllene päls att förvandlas till en silvervit färg.

Legenden säger att en av de nio svansarna på en kyūbi no yōko är dess “huvudsvans” och helt kan övervinna den, därför måste man klippa av alla dess svansar för att säkerställa en bekräftad död.

Magiska förmågor hos en nio svansräv:

  • Förvandlar sig till vad som helst, till exempel jättar eller till och med framstår som en måne på himlen.
  • Morphing till mänsklig form och tillbaka till sitt ursprungliga utseende.
  • In på drömlandskap för att manipulera eller varna människor.
  • Höra och se vad som helst långt, så länge de anpassar sina sinnen till det.
  • Skapa stora illusioner, till exempel att få dig att tro att du är i ett magnifikt hus och äter utsökt mat, när du i verkligheten faktiskt sitter i ett förfallet, övergivet hus och äter buggar.
  • Försvinner i luften.
  • Skapa kitsunebi, eller “rävbränder”.

kitsune-tatueringar-de-olika-typerna-japanska-räv-andar-ursprung-betydelser-idéer

シ キ ト リ

Kitsune färger och betydelser

Kitsune och nio svansrävar kan tatueras i en mängd olika färger, vissa är färgade efter personliga preferenser, medan andra föredrar att följa de traditionella betydelserna. Färgen på din rävertatuering kan visa att det'är en god eller ond räv.

Kitsune Fur ColorMeaning

Rödbrun / Tan

Detta är den vanliga färgen på rävandar före hundraårsåldern; de kan vara antingen zenko eller yako

Svart

Sett som ett gott omen; zenko

Guld

Sett som ett gott omen; de kan vara antingen zenko eller yako

Silvervit

Sett som ett gott omen; zenko

Olika färgade rävar:

Tamamo no Mae, Fox Spirit Seductress

Kyūbi no yōko (ond nio svansräv) är produktiva formskiftare och är ofta kända för att förvandla sig till vackra, eleganta och intelligenta kvinnor som skulle förföra härskare eller maktmän. De gör det för att manipulera, kontrollera eller döda. Kaster ofta nationen i fullständig terror och kaos.

Tamamo no Mae

Tamamo no Mae

Den ökända historien om Tamamo no Mae kom påstås från en enda kyūbi no yōko, som berättas av Hokusai. Nedan följer en mycket kort sammanfattning av hur hon blev:

I det gamla Kina var en vacker dam vid namn Daji besatt av en tusen år gammal vixen -anda. Hon fortsätter att förtrolla King Zhou och orsakade dynastins fall. Daji avrättades men vixenandan lyckades fly till det forntida Indien.

Där förvandlar hon sig till Lady Kayō och förtrollar King Banzoku. Efter att ha orsakat många dödsfall fann hon sig vara en kyūbi no yōko. Återigen fick hon fly tillbaka till det antika Kina.

När hon väl kom dit besatte hon Bao Si och enthralled King You där hon hade sägs orsaka en lyckad invasion och jagades ut av militären.

Kyūbi no yōko återkom i Japan som Tamamo no Mae, som fortsatte att charma kejsaren Konoe och gjorde honom svårt sjuk. Hennes sanna identitet avslöjades så småningom av en astrolog. Kejsaren beordrade sedan ett mord på Tamamo no Mae där hon slutligen dödades av två mycket skickliga krigare, Miuranosuke och Kazusanosuke.

På hennes sista döende andetag förvandlades hon till en förbannad sten-Sessho-seki (dödande sten) som avger giftgas och dödar någon för nära.

Miuranosuke och Kazusanosuke besegrade den niosvansade räven på Nasu Moor 「三浦 上 総 両 介 那 野 九尾狐 討 討 取」

Miuranosuke och Kazusanosuke besegrade den niosvansade räven på Nasu Moor 「三浦 上 総 両 介 那 野 九尾狐 討 討 取」

Museum of Fine Arts, Boston

Designidéer för Kitsune -tatueringar och deras betydelse

De flesta japanska rävtatueringar kommer med andra medföljande symboler, en regelbundet ses skulle vara en skalle som bärs över kitsunens huvud. Andra ser en kitsune klädd som en geisha, men vad betyder de egentligen?

  • Skalle (runt kitsunen): I samband med döden och underjorden representerar skallen förändring – på ett poetiskt och bildligt sätt – en del av oss dör för att det nya ska komma upp. Ungefär som en pånyttfödelse. Det är också nära kopplat till det övernaturliga och oförklarliga.
  • Skalle (under kitsunen): När kitsunen står på en skalle (kan också visas med en tass över), antar den en dominerande hållning. I det avseendet kan det antydas att döden och det okända inte är att frukta.
  • Skalle (på kitsunes huvud): När en kitsune når 100 år, utvecklar de förmågan att förvandlas till mänsklig form. Men för att göra det kommer kitsunen att kräva en skalle eller blad på toppen för att transformationen ska äga rum. Att ha en skalle placerad på kitsunens huvud skulle också innebära att din räv har minst ett sekels värde av visdom.

Kitsunes form skiftar genom att placera ett blad eller skalle på huvudet. (Till höger: Blå kitsunebi - eller räveld - omger kitsunen.)

Kitsunes form skiftar genom att placera ett blad eller skalle på huvudet. (Till höger: Blå kitsunebi – eller räveld – omger kitsunen.)

  • Kitsune Mask: Liksom Hannya -masken har kitsune -masker sina rötter i traditionell japansk scenkonst. Skådespelare skulle bära kitsune -masker främst när de uppträdde i Kyōgen (en komisk paus mellan Noh -handlingar). Denna tatuering kan innebära en person full av nyckfullhet, lite mystisk och mycket lekfull.
  • Kitsunebi: Bokstavligen “räv-eld”. De är mystiska flytande lågor som produceras av en kitsunas andetag eller genom att svänga i svansen. De kan leda människor ur fara eller locka dem till undergång. Kitsunebi kan också ses när grupper av kitsune är tillsammans, till exempel för att fira rävens bröllop eller nyårsafton.

Geisha (eller maiko) med kitsune -mask.

Geisha (eller maiko) med kitsune -mask.

Nicklas Westin

  • Geisha: Precis som den mystiska och lockande geishan är kitsunen (särskilt de med nio svansar) kloka, utomjordiska varelser av komplexitet. En kitsune- och geishatatuering (eller en kitsune som en geisha) representerar en kvinna med vettighet, som har en hemlighet. På en man kan denna kombination representera hans preferens för attraktiva kvinnor med balans.
  • Vacker kvinna: Som med historien om Tamamo no Mae, var den underliggande egenskap som kyūbi no yōko hade i hennes olika manifestationer hennes djupa skönhet. Att slå samman en vacker kvinna med rävsvansar eller en kitsune skulle innebära att vi bör vara uppmärksamma på hur skönhet ensam kan förstöra ett helt rike, det är i sig ett kraftfullt verktyg i sig. För kvinnor kan denna bild betyda önskan att ha både skönhet och intellekt för att använda den. På män kan det skildra en “lek med eld” -mentalitet eller en medveten påminnelse om det.
  • Tanuki: Tanuki är japanska mårdhundar som också är magiska varelser i yokai -riket. Tanuki och kitsune sägs ha en vanlig fiende – hunden. Tanuki brukar dock avbildas ha magiska motstycken med kitsune, snarare än vänliga allianser.
  • Namakubi (avskurna huvuden): Namakubi har sina rötter i kejserliga Japan där huvuden för fallna fiendekrigare samlas och presenteras för segrande ledare. Vissa tatueringar visar rävandar med avskurna huvuden tätt fastklämda i käftarna. Detta kan innebära att kitsunen fungerar som en talisman för att befria en av “fienderna” i hans eller hennes liv.

Tanuki och Kitsune tatuering

Tanuki och Kitsune tatuering

Jee Sayalero

Kitsune tatueringsstilar

Även om Kitsune är en japansk Fox Spirit, tror vi att den inte behöver finnas i den japanska irezumi -stilen. Den kan anpassas till olika stilar och estetik utan att förlora sina rötter. Nedan följer några exempel på vackra Kitsune -tatueringar i stil med Americano, Realism, och som fortfarande är distinkt orientaliska.

Frågor & Svar

Fråga: Skulle en tatuering av en Zenko kitsune ovan och en Yako kitsune nedan vara korrekt? Kort sagt jag'Jag försöker skildra dualiteten mellan gott och ont och representerar två halvor av mitt liv. Och vem jag var under varje halvlek.

Svar: Beroende på din tatueringsplacering kan du till och med göra det lite sida vid sida – ungefär som Taoist Yin Yang -symbolen. Vilket i princip betyder dualitet, passiv/aggressiv, etc. Det finns inget't an "exakt" eller "felaktig" sätt att placera dem eftersom det i hög grad beror på scenen du skapar med kombinationer av element, deras ansiktsuttryck och kroppsspråk. Här'är ett annat perspektiv: din onda sida kanske inte är helt negativ, för utan den skulle det inte finnas någon Zenko, ingen tillväxt. Så det gör det inte't måste nödvändigtvis bara placeras upptill/nedtill. Utforska det!

Fråga: Vilken färg skulle den magiska bollen i min kitsune -tatuering's mun betyder om jag fick den i en blåaktig vit?

Svar: Historiskt sett var det bara de högst rankade regeringstjänstemännen som fick bära kläder i vissa färger. Blått var en av färgerna (andra inkluderar lila, orange, gul, vit och svart), det var associerat med välvillighet i det sociala hierarkiska rangsystemet. Att ha en blåaktig Hoshi no Tama anger att din kitsune är en Zenko. Dessutom anses blå vara en lycklig färg i Japan!

Fråga: Är det motsägelsefullt att kombinera en Yako och orm i en tatueringsdesign?

Svar: Det beror på hur du tänker att den övergripande betydelsen av din tatuering ska betyda. Betydelsen av japanska ormtatueringar (Hebi) diskuteras här: https://tatring.com/tattoo-ideas-meanings/Japanese…

Det är ofta en referens till den japanska gudinnan "Benzaiten", och ses som en lycklig symbol för förändring, återfödelse och ett överflöd av pengar!

Fråga: Kan en kitsune vara både Zenko och Yako?

Svar: Om man pratar specifikt om terminologin "Zenko" och "Yako", då nej, de kan inte användas omväxlande/är direkta motsatser. Exempel: En glad person är inte't ledsen, en ledsen person är inte't glad. Men ja, en Yako kan utvecklas med ålder och mognad till en upplyst och välvillig Zenko – den är då inte längre en Yako (och inte båda samtidigt). Zenko kommer mycket sällan att utvecklas till en Yako.

© 2018 Pion

Kommentarer

Peony (författare) den 19 juni 2020:

@ Sofia – Tack, det är fantastiska frågor! I'Jag uppdaterar artikeln under helgen så att den innehåller mer information om färger och designelement. När det gäller det tredje ögat – det finns inget't nämns i historiska texter eller traditionell japansk folklore, så det kan vara mer av en "konstnär's återgivning", men i min forskning, jag'har hittat viss information som kan undvika varför vissa masker eller anime -kitsune avbildas med ett tredje öga. Håll utkik;) på min uppdaterade artikel!

Sofia den 16 juni 2020:

Hej! Trevlig info! Jag ville veta om färgerna och mönstren som används i maskerna … vissa är blå, några är re, vissa är guld, vissa har ett tredje öga, vissa har moln … vet du om det?

Dessutom ville jag fråga om innebörden av blommorna som används runt kitsune i vissa mönster

Tack!!!

About the author